Skip to main content

Rycerze- Obozowa fabuła z historią w tle

Sajlus Miłosierny dzierżył koronę Epurii ponad 30 lat. Był królem sprawiedliwym, odważnym i jak wskazuje jego przydomek nieobojętnym na los swoich poddanych. Rządził krajem w zdecydowany, rozsądny sposób, dzięki czemu nie tylko umocnił jego pozycje na arenie międzynarodowej, ale wręcz doprowadził państwo do największej potęgi, jaka dotychczas była jego udziałem. Czując, że kres jego dni nieubłaganie nadciąga, stary król wyznaczył, zgodnie z zasadami dziedziczenia, swego małoletniego wówczas syna, Karena, na następcę tronu. Regencję nad księciem miał sprawować młodszy brat króla, książę Szer. Pragnienie władzy królewskiego brata okazało się jednak na tyle silne, że po śmierci starego króla nie tylko nie wspierał młodego dziedzica, ale wręcz stał się przyczyna jego zguby. Gromadząc wokół siebie potężnych, a zarazem rządnych władzy bogatych rycerzy, którzy od dawna już bardziej cenili sobie pobrzękiwanie złota w sakiewce aniżeli zasady etosu, podły książę uwięził młodego króla w lochu, a sam zasiadł na tronie. Po stronie uzurpatora stanął także wielki mag, który przy pomocy czarnoksięskich sztuczek zdołał oślepić cały lud, sprawiając, iż poddani zapomnieli o swoim prawowitym władcy, a za króla uznają podłego uzurpatora. Dotychczasowa pamięć ludzi została zamknięta w glinianym medalionie, który następnie rozpadł się na kilka mniejszych kawałków, które z kolei zaginęły gdzieś w Epurii. Jeden tylko oddany sługa prawowitego władcy zdołał uniknąć złowieszczego czaru i zachować pamięć o prawdzie. Sługa ten jest również autorem tego listu. Podjąłem się misji odwrócenia czaru, zdemaskowania podłego Szera i oclenia mojego króla. Sam nie zdołam zebrać jednak wszystkich części medalionu, dlatego zdecydowałem się wysłać tę wiadomość. Pergamin jest zaczarowany, odnaleźć i przeczytać go mogą tylko dobrzy i odważni ludzie. Jeśli znajduje się teraz w Twoich rękach, to znaczy, że właśnie Ty zostałeś wybrany do tej misji.

Zadanie nie jest jednak proste. Będzie wymagało wiele poświęcenia i odwagi. Jeśli jesteś w gotowy stawić czoła uzurpatorowi i jego zgrai padalców, odczekaj aż wzejdzie księżyc i w jego blasku wpisz swe imię na odwrocie tej karty, a otworzą się wrota czasu i…

 

Ten list ma być wprowadzeniem do fabuły, która w dalszej części będzie wymagała od harcerzy wypełnienia kilku zadań po których otrzymają kawałki medalionu (kadra powinna go wcześniej przygotować). Jeszcze tej samej nocy należy przeprowadzić nocny alarm, podczas którego obozowicze wpiszą swoje imiona na odwrocie listu i przejdą przez bramę czasu (jej forma zależy od wyobraźni kadry), po drugiej stronie powinien jednak czekać stary czarodziej (autor listu), który powita śmiałków w odległych czasach, oraz wyrazi nadzieję, że pomogą mu wypełnić jego misje.

 

Zadania na medalion.

Stroje – obozowiczom można powiedzieć przed wyjazdem, że mają się zaopatrzyć w stroje rycerzy, dam dworu, paziów, lub średniowiecznych wieśniaków. Ewentualnie można wykonać przebrania wspólnie już na obozie, potrzebne będą jednak do tego materiały. T – shirty mogą wzbudzać w ludzie Epurii pewne podejrzenia, a przecież nie chcecie być przedwcześnie zdemaskowani.

Odnalezienie smoczego jaja – zadanie można połączyć ze zwiadem po okolicy. Stary czarodziej wysyła harcerzy na rozeznanie po najbliższej okolicy, polecając, aby sprawdzili, gdzie są najbliższe osiedla ludzi i aby uważali na żołnierzy Szera. Przy okazji harcerze muszą odnaleźć w okolicznych lasach smocze jajo. Biedna smoczyca zginęła z rozkazu uzurpatora, jednak mag wie, że zdążyła gdzieś ukryć jajo ze swoim potomkiem. Harcerze po odnalezieniu jaja muszą się nim zaopiekować – dbać o to, aby było mu zawsze ciepło i dużo z nim rozmawiać, a najlepiej śpiewać mu piosenki (załóżmy, że każdy zastęp opiekuje się jajem jeden dzień). W przedostatnia noc kadra musi wykraść jajo opiekunom, podniszczyć go na tyle, żeby wyglądało na to, że smoczek się wykluł i umieścić w nim kawałek medalionu.

Uwolnienie „czarownicy” – dowiecie się, że gdzieś w okolicy odbywa się proces młodej wieśniaczki oskarżonej o czary. Przygotowujecie stos i wybieracie spośród siebie oskarżoną. Ktoś z kadry wciela się w oskarżyciela (dodatkowo może on sobie wybrać kilku świadków). Reszta Kadry to sąd. Obozowicze muszą natomiast wybronić niewinna wieśniaczkę (po jej wybronienia wręcza Wam kawałek medalionu)

Medyk – do Waszego obozu przybywa schorowany pielgrzym. Zadaniem obozowiczów jest opatrzenie jego ran, oraz rozpoznanie dolegliwości i sporządzenie lekarstwa (można to przeprowadzić mikrokurs z zielarstwa, jeśli nie jesteście jednak do tego przygotowani, to niech go uleczy zwykłą herbata z pokrzyw).

Turniej Rycerski- rozgrywany międzyzastępowo – strzelanie z łuku, bieg, strzelanie z procy, rzut oszczepem, walka na miecze itp. Najlepszy zastęp otrzymuje kawałek medalionu.

Świetlik – nocna gra opisana w dziale „gry obozowe”, z tą różnicą, że zamiast wrogich lotników podchodzą Was szpiedzy Szera. (jeden z nich ma oczywiście na szyi zawieszony kawałek medalionu).

 

Kawałki medalionu uczestnicy mogą także otrzymywać w wielu innych sytuacjach obozowych, np. wręczony podczas odbywającego się przyrzeczenia harcerskiego, po chrzcie itp.

 

Po zebraniu całości medalionu wręczamy do staremu czarodziejowi, a ten odwraca czar i przywraca pamięć ludowi. Całość kończy się wielką harcersko – rycerską ucztą podczas ogniska jałowcowego, na którą przybywa także czarodziej i król Karen.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *